Czym właściwie jest PageRank.
PageRank jest wartością nadawaną przez wyszukiwarkę Google stronom znajdującym się w jej indeksie, to głównie na tym algorytmie został oparty ranking stron. Od początku algorytm ulegał on zmianie, ale idea pozostała taka sama. Nie będziemy się zagłębiali w szczegóły matematyczne algorytmu, warto jednak wspomnieć, na czym on polega.
PageRank jest oparty na głosach oddawanych przez strony na rzecz innych stron. Według założeń algorytmu każda strona A, linkując do stron B i C, oddaje na te strony głos. Strona A ma wartość PageRank uzyskaną dzięki innym stronom linkującym do niej i część tej wartości (0,85) przekazuje stronom, do których linkuje. Cała przekazywana wartość jest dzielona przez liczbę odnośników na stronie. Im więcej odnośników posiada strona, tym mniejszą wartość PageRank przekazuje każdemu z nich. Wielu właścicieli stron stara się utrzymać liczbę linków zewnętrznych na niskim poziomie w celu przekazania większej wartości PageRank podstronom swojego serwisu. Na schemacie przedstawiony został sposób przekazywania wartości PageRank.
Jeszcze kilka lat temu wartość PageRank miała bardzo duże znaczenie przy określaniu pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Dzisiaj na czołowych pozycjach w wynikach znajdujemy strony mające nawet zerowy PageRank. To nie oznacza oczywiście, że mamy w ogóle nie brać tej wartości pod uwagę. Szczególnie przy zdobywaniu linków warto zwrócić uwagę na PageRank stron, z których chcemy pozyskać link do naszej strony. Im większy PageRank, tym link może być bardziej wartościowy.
W założeniu algorytmu suma wartości PageRank wszystkich stron w indeksie Google jest równa 1. Z tego wynika, że PageRank jest uaktualniany za każdym razem, gdy Google znajduje nową stronę internetową, czyli non stop.
Firma Google udostępniła nam podgląd PageRank w skali od 0 do 10 można z niego korzystać instalując np. http://toolbar.google.com lub dodatek do Firefox-a Live PageRank. Istnieje wiele serwisów, w których możemy sprawdzić, jaki PageRank ma nasza strona, w sposób automatyczny, ale pasek Google zawsze warto zainstalować, żeby mieć stały podgląd wartości PageRank na odwiedzanych stronach.
Wartość PageRank, która jest dla nas dostępna, nie przedstawia rzeczywistości w danym momencie. Kilka lat temu aktualizacje publicznego PageRank były przeprowadzane raz w miesiącu. Teraz musimy na nie czekać często wiele miesięcy. Dlatego strona, o której myślimy, że ma PageRank 0, może naprawdę mieć wartość na przykład 5.
Sposób obliczania PageRank zmienił się na przestrzeni lat. Opieranie algorytmu wyłącznie na linkach nie jest obecnie wiarygodne ze względu na stosunkowo łatwy sposób pozyskiwania linków w nienaturalny sposób. Przy obliczaniu PageRank Google bierze pod uwagę wiele innych czynników. Jakie to czynniki, nie wiemy, ale podejrzewamy, że należą do nich autorytet strony i tematyka linków. Linki ze stron-autorytetów w zakresie danej tematyki są dużo bardziej wartościowe niż te z nowych stron, nieznanych dobrze robotom Google.
PageRank jest wartością nadawaną przez wyszukiwarkę Google stronom znajdującym się w jej indeksie, to głównie na tym algorytmie został oparty ranking stron. Od początku algorytm uległ zmianie, ale idea pozostała taka sama. Nie będziemy się zagłębiali w szczegóły matematyczne algorytmu, warto jednak wspomnieć, na czym on polega.
PageRank jest oparty na głosach oddawanych przez strony na rzecz innych stron. Według założeń algorytmu każda strona A, linkując do stron B i C, oddaje na te strony głos. Strona A ma wartość PageRank uzyskaną dzięki innym stronom linkującym do niej i część tej wartości (0,85) przekazuje stronom, do których linkuje. Cała przekazywana wartość jest dzielona przez liczbę odnośników na stronie. Im więcej odnośników posiada strona, tym mniejszą wartość PageRank przekazuje każdemu z nich. Wielu właścicieli stron stara się utrzymać liczbę linków zewnętrznych na niskim poziomie w celu przekazania większej wartości PageRank podstronom swojego serwisu. Na schemacie przedstawiony został sposób przekazywania wartości PageRank.
Jeszcze kilka lat temu wartość PageRank miała bardzo duże znaczenie przy określaniu pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Dzisiaj na czołowych pozycjach w wynikach znajdujemy strony mające nawet zerowy PageRank. To nie oznacza oczywiście, że mamy w ogóle nie brać tej wartości pod uwagę. Szczególnie przy zdobywaniu linków warto zwrócić uwagę na PageRank stron, z których chcemy pozyskać link do naszej strony. Im większy PageRank, tym link może być bardziej wartościowy.
W założeniu algorytmu suma wartości PageRank wszystkich stron w indeksie Google jest równa 1. Z tego wynika, że PageRank jest uaktualniany za każdym razem, gdy Google znajduje nową stronę internetową, czyli non stop. Firma Google udostępniła nam podgląd PageRank w skali od 0 do 10 można z niego korzystać instalując np. http://toolbar.google.com lub dodatek do Firefox-a Live PageRank. Istnieje wiele serwisów, w których możemy sprawdzić, jaki PageRank ma nasza strona, w sposób automatyczny, ale pasek Google zawsze warto zainstalować, żeby mieć stały podgląd wartości PageRank na odwiedzanych stronach.
Wartość PageRank, która jest dla nas dostępna, nie przedstawia rzeczywistości w danym momencie. Kilka lat temu aktualizacje publicznego PageRank były przeprowadzane raz w miesiącu. Teraz musimy na nie czekać często wiele miesięcy. Dlatego strona, o której myślimy, że ma PageRank 0, może naprawdę mieć wartość na przykład 5.
Sposób obliczania PageRank zmienił się na przestrzeni lat. Opieranie algorytmu wyłącznie na linkach nie jest obecnie wiarygodne ze względu na stosunkowo łatwy sposób pozyskiwania linków w nienaturalny sposób. Przy obliczaniu PageRank Google bierze pod uwagę wiele innych czynników. Jakie to czynniki, nie wiemy, ale podejrzewamy, że należą do nich autorytet strony i tematyka linków. Linki ze stron-autorytetów w zakresie danej tematyki są dużo bardziej wartościowe niż te z nowych stron, nieznanych dobrze robotom Google.